آموزش دستور زبان ترکی استانبولی سطح پایه

آموزش دستور زبان ترکی استانبولی سطح پایه

مبتدیان و زبان‌آموزان سطح پایه می‌بایست نخست خط و الفبای ترکی را بیاموزند و سپس وارد فراگیری دستور زبان شوند. آموزش دستور زبان به زبان‌آموز کمک می‌کند تا بتواند جملات ساده‌ای را بسازد و درک کند. همچنین الگوها و قواعدی را فرا می‌گیرد که به او امکان می‌دهد تا دانش خود را در سطوح بالاتر گسترش دهد.

در این محتواها به موضوعات زیر پرداخته می‌شود:

  • مراحل یادگیری ترکی استانبولی در سطح پایه
  • معرفی دوره‌های گرامر و دستور زبان ترکی استانبولی ویراترکیش

مراحل یادگیری ترکی استانبولی در سطح پایه

پیشنهاد می‌شود یادگیری دستور زبان ترکی استانبولی برای مبتدیان و سطح پایه، مرحله به مرحله و به شرح زیر انجام ‌شود:

  • شناخت الفبای ترکی و تلفظ صحیح حروف
  • آشنایی با الفبای ۲۹ حرفی ترکی استانبولی
  • یادگیری تلفظ صحیح تمامی حروف و صداها
  • یادگیری کلمات پرکاربرد و واژگان پایه مانند اسم، فعل، صفت و قید
  • حفظ حداقل ۵۰۰ واژه پرکاربرد روزمره
  • تسلط بر واژگان حوزه‌های مختلف مانند رنگ‌ها، اعضای بدن، خوراکی‌ها و …
  • آشنایی با انواع پسوندها برای جمع بستن اسم‌ها و ساختن صفت و قیدها
  • فراگیری ساختار و ترتیب کلمات در جمله‌ی ساده‌ی ترکی استانبولی
  • آشنایی با زمان‌های مختلف فعل و کاربرد صحیح آن‌ها در جمله
  • یادگیری انواع ضمایر و کاربرد آن‌ها
  • تمرین ساختن جملات ساده و پاسخ‌گویی به جملات پرسشی
مراحل یادگیری ترکی استانبولی در سطح پایه

رعایت و استمرار این موارد در یادگیری بهتر دستور زبان ترکی استانبولی به شما کمک بسیاری می‌کند.در ادامه با توضیحاتی ساده و چند مثال، بیشتر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

قواعد زبان ترکی

اسم، فعل، صفت قید و جمله سازی در زبان ترکی، هر یک قواعدی مخصوص به خود دارند که در این بخش به هر یک جداگانه خواهیم پرداخت.

اسم در زبان ترکی

اسم‌ها در زبان ترکی هیچ جنسیتی (مذکر و مونث) ندارند و تنها با توجه به  آخرین حرف صدادار با پسوندهایی مانند -lar و -ler جمع‌بسته می‌شوند. مثلا kitap کتاب است و kitaplar کتاب‌ها می‌باشد.

صفات در زبان ترکی

صفات نیز مانند اسم‌ها جنسیت نداشته و پسوند می‌گیرند. معمولا پسوند -ce برای تبدیل صفت به قید زمان استفاده می‌شود. مانند güzel زیبا و güzelce به زیبایی.

افعال در زبان ترکی

افعال در زبان ترکی بر اساس زمان تصریف می‌شوند. ساده ترین زمان، زمان حال ساده است که با افزودن پسوند -yor به ریشه فعل ساخته می‌شود.

جمله سازی در زبان ترکی

جملات در زبان ترکی با فاعل شروع می‌شوند و با فعل پایان می یابند. کلمات اصلی یک جمله عبارتند از: فاعل، فعل، مفعول. جایگاه کلمات در جمله متناسب با معنا متغیر است. البته که قواعد پیچیده‌تری نیز وجود دارد که در مقالات دیگر به آنها خواهیم پرداخت. به عنوان مثال زمان حال استمراری در زبان ترکی استانبولی را در این مقاله می‌توانید بخوانید.

ضمایر در زبان ترکی

ضمایر در زبان ترکی بسیار پرکاربردند، زیرا اغلب به جای اسم به کار می‌روند. مانند sen تو، ben من، o او. ضمایر ملکی نیز وجود دارد مثل   benim مال من ،    seninمال تو ، onun مال او.

این موارد پایه‌ای‌ترین بخش‌های دستور زبان ترکی برای مبتدیان هستند. مسلط شدن بر آن‌ها برای استمرار و ارتقا مکالمه شما بسیار ضروری است.

دوره‌های گرامر ویراترکیش، اولین قدم برای یادگیری

دوره‌های گرامر زبان ترکی استانبولی گروه آموزشی ویراترکیش، یکی از بهترین و کامل‌ترین دوره‌های آموزشی در این زمینه محسوب می‌شود. این دوره‌ها شامل موارد زیر است:

دوره گرامر مقدماتی ترکی استانبولی

دوره گرامر مقدماتی

این دوره از وبسایت ویراترکیش برای افراد کاملاً مبتدی طراحی شده است. مباحثی چون الفبای ترکی استانبولی، تلفظ صحیح حروف و کلمات، واژگان پایه، قواعد ابتدایی دستور زبان و ساخت جملات ساده در آن آموزش داده می‌شود.

دوره گرامر متوسط

افرادی که سطح مقدماتی آشنایی با زبان ترکی دارند، می‌توانند در این دوره شرکت کنند. قواعد دستوری پیشرفته‌تر، الگوهای تشکیل انواع جملات و زمان‌های مختلف در آن آموزش داده می‌شود.

دوره گرامر پیشرفته

این دوره برای افراد حرفه‌ای که می‌خواهند تسلط خود بر دستور زبان ترکی را به طور کامل ارتقا دهند، در نظر گرفته شده است. قواعد پیچیده‌تر و استثنائات دستور زبانی در آن تدریس می‌شود.

دوره‌های ویراترکیش به صورت آنلاین و با کیفیت بالا ارائه شده و مدرسین باتجربه‌ای در این دوره‌ها مشغول به تدریس هستند. از مزایای این دوره‌ها می‌توان به تخصصی بودن دوره‌ها، تدریس باکیفیت، در دسترس بودن در تمام ساعات شبانه‌روز و هزینه مقرون به صرفه اشاره کرد. یکی از دوره‌های جامعه یادگیری زبان ترکی استانبولی از مبتدی تا پیشرفته آموزش کتاب یدی ایکلیم که پیشنهاد می‌کنم حتما ببینید.

جمع بندی

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که مسلط شدن بر دستور زبان، مبنای یادگیری هر زبانی است. آموزش دستور زبان ترکی استانبولی در سطح پایه به زبان‌آموزان مبتدی، کلید طلایی ورود به دنیای زیبا و جذاب این زبان است.

با توجه به توضیحات و مثال‌های ارائه شده، می‌توان دریافت که دستور زبان ترکی در سطح پایه، ساده و قاعده‌مند بوده و با تلاش و تمرین، به سرعت قابل یادگیری است. دوره‌های آموزشی ویراترکیش با بهره‌گیری از مدرسان مجرب و با کیفیت، فرصتی مناسب برای یادگیری پایه‌های محکم دستور زبان ترکی استانبولی را فراهم می‌آورند.

سوالات متداول

۱. آیا یادگیری الفبای ترکی ضروری است؟

بله، آشنایی با الفبا و تلفظ صحیح حروف نخستین مرحله برای یادگیری هر زبانی است.

۲. آیا حفظ کردن لغات لازم است؟ 

در سطح پایه نیازی به حفظ کردن لغات نیست، بلکه تسلط بر مفهوم واژگان کافیست.

۳. چه مقدار گرامر لازم است یاد گرفت؟

در سطح مبتدی، آشنایی با ساختارها و الگوهای پایه ضروری است. در سطوح پیشرفته‌تر گرامرهای اصولی‌تر این زبان را یاد خواهید گرفت.

۴. آیا مکالمه هم مهم است؟

بله، تمرین مکالمه و کاربرد عملی زبان بسیار حیاتی است.

مقالات مرتبط

زبان ترکی چند سطح دارد؟

زبان ترکی استانبولی دارای سطوح مختلفی است که مشخص کننده میزان تسلط افراد است.(سیستم مشترک اروپایی مهارت‌های زبانی) تعریف می‌شوند. CEFR این سطوح بر اساس

کلمات مترادف در ترکی استانبولی

یادگیری کلمات مترادف به شما انعطاف بیشتری در مکالماتتان می‌بخشد و در بیان یک مفهوم می‌توانید بسیار غنی‌تر و بهتر صحبت کنید یا بنویسید. کلمات

چطوری زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

چطور ترکی استانبولی یاد بگیرم؟

کشور ترکیه نه‌تنها یکی از مقاصد تفریحی اصلی ایرانی‌ها است، بلکه یکی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری کشور ما نیز به‌شمار می‌رود و در سال‌های اخیر،

فهرست مقاله

دوره های آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + نه =