چطور ترکی استانبولی یاد بگیرم؟

چطوری زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

کشور ترکیه نه‌تنها یکی از مقاصد تفریحی اصلی ایرانی‌ها است، بلکه یکی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری کشور ما نیز به‌شمار می‌رود و در سال‌های اخیر، تمایل مردم ایران برای مهاجرت به ترکیه بیشتر شده است. مواردی مانند ترویج فرهنگ ترکیه از طریق صنعت سرگرمی و موقعیت‌های کاری و شغلی برای ترکی زبان‌ها نیز افزایش متقاضیان یادگیری این زبان را نشان می‌دهد. فرایند یادگیری این زبان، مانند هر زبان دیگری با این سوال آغاز می‌شود: چگونه ترکی یاد بگیریم؟

چطور زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

برای پاسخ به سوال چگونه ترکی یاد بگیریم، موارد زیادی از جمله ترجیحات شما، زمانی که دارید، اهدافتان و نوع درس‌خواندنتان باید مورد بررسی قرار بگیرد. زبان ترکی استانبولی یکی از محبوب‌ترین شاخه‌های زبان ترکی است که سخنورهای زیادی در سراسر جهان دارد. بنابراین پیشنهاد ما به شما اولویت‌دادن این شاخه نسبت به سایرین خواهد بود.

اگر زبان ترکی را برای تفریح می‌آموزید مشکلی در یادگیری سایر شاخه‌ها نخواهید داشت. اما اگر قصد شرکت در آزمون تومر را دارید، باید روی ترکی استانبولی تمرکز کنید. این زبان در کشورهای ترکیه و قبرس صحبت می‌شود؛ اما ترک زبان‌های زیادی در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند و این زبان در هر کشوری برایتان کاربردی خواهد بود.

هدف من از یادگیری زبان ترکی چیست؟

هدف، اصلی‌ترین موضوعی محسوب می‌شود که باید زمان پاسخ به سوال چگونه ترکی یاد بگیریم در نظر بگیرید. هدف شما، ترجیحات و زمانی که دارید را مشخص می‌کند و منجر به برنامه‌ریزی منسجم‌تر و کاربردی‌تر خواهد شد. به‌طورکلی، افراد احتمال دارد به‌دلایل زیر شروع به یادگیری زبان ترکی کنند:

  • تحصیل
  • مهاجرت
  • گردشگری
  • پیداکردن شغل

اگر قصد مهاجرت کامل دارید، باید با هدف برقراری ارتباط روزانه با مردم، تماشای اخبار، رسیدگی به نامه‌های رسمی، مراجعه به بانک و سایر موارد ترکی را یاد بگیرید. در این مورد، احتمالا دانش ابتدایی برای برقراری ارتباط برایتان کافی باشد و بتوانید بقیه موارد را بعد از مهاجرت یا در محیط یاد بگیرید.

برای گردشگری هم نیازی به یادگیری گرامرهای سخت و اصطلاحات مهم ندارید. زیرا این امکان را دارید تا با ابزارهای آنلاین، مترجم‌های تور و مترجم‌های رسمی مکان‌های توریستی نیاز خود را برطرف سازید. از طرفی اگر قصد مهاجرت برای تحصیل یا شغل دارید باید حتما زبان ترکی را در سطح بالا، رسمی و آکادمیک یاد گرفته باشید تا در درس‌خواندن به این زبان، برقراری ارتباط با کارفرما و سایر موارد مهم به مشکل نخورید.

من با چه روندی راحت‌تر درس می‌خوانم؟

به‌طورکلی، افراد زمان یادگیری زبان جدید به دو دسته تقسیم می‌شوند. افرادی که به‌صورت خودآموز درس می‌خوانند و افرادی که حتما باید در تعامل با معلم و هم‌کلاسی‌ها قرار بگیرند. هر دو روش مزایای خود را دارد و توصیه کلی این خواهد بود که ترکیبی از این دو روش را پیش بگیرید. پاسخ اولیه بیشتر افراد به سوال چگونه ترکی یاد بگیریم؟ خودآموزی است.  

روند خودآموزی به این‌صورت خواهد بود که شما با مشورت یک فرد آگاه، از آزمون تومر، شرایط آن و منابعش اطلاع می‌یابید و کتاب‌های معرفی‌شده را مطالعه می‌کنید. در این روش، زمان و فشار یادگیری کاملا دست خودتان است.

روند کلاس‌های زبان ترکی هم مشابه سایر کلاس‌های زبان خواهد بود. البته کلاس حضوری گران‌تر از خودآموزی درنظرگرفته می‌شود. اما مزیت‌های زیادی دارد؛ از جمله اینکه تمام درس‌ها را بدون اشتباه و دقیق یاد می‌گیرید، استاد اشتباهاتتان را تصحیح و در پیشرفتان کمک می‌کند و مهارت‌های مکالمه شما در تعامل با هم‌کلاسی‌ها بیشتر پرورش می‌یابد. با این وجود، آماده‌شدن برای آزمون تومر به هر دو طریق ممکن است و تماما به خودتان و هدفتان بستگی دارد.

چگونه ترکی یاد بگیریم؟

بعد از اینکه هدف و روش آموزش خود را انتخاب کردید، می‌توانید منابعی مانند کتاب‌های هیتیت، یدی ایکلیم یا سری استانبول را بخرید و انتخاب یک دوره آموزشی مناسب شروع به آموزش در خانه، حضوری یا آنلاین کنید. در ادامه، نکاتی که در روند یادگیری ترکی به شما کمک می‌کند را بررسی کرده‌ایم:

یادگیری الفبای ترکی

واضح‌ترین پاسخ به سوال چگونه ترکی یاد بگیریم، یادگیری الفبا است. زبان ترکی، به غیر از چند مورد استثنا، از الفبای لاتین بهره می‌برد، اما شباهت دیگری به زبان انگلیسی ندارد. الفبای ترکی ۲۹ حرف دارد که هشت تای آن‌ها صدادار و بقیه صامت هستند.

این الفبا در مقایسه با الفبای لاتین، ۶ حرف اضافی ç،ğ ، ş، ı، ö و ü دارد؛ اما حروف q،w  و x را شامل نمی‌شود. الفبا را می‌توانید به‌صورت آنلاین و رایگان نیز یاد بگیرید.

درمورد تلفظ درست کلمات و نحوه چسبیدن آن‌ها تحقیق کنید

در زبان ترکی، قابلیت اضافه‌کردن پسوند به پسوند وجود دارد. بنابراین، زیاد پیش می‌آید که یک جمله، به‌صورت یک کلمه بیان می‌شود. به مثال زیر توجه کنید:

“من در خدمت شما هستم”

برای گفتن این عبارت، باید ریشه کلمه اصلی که خدمت باشد را در ابتدا قرار دهید (hizmet). سپس پسوند «شما» را اضافه می‌کنیم (iniz) و حرف‌اضافه «در» را جای‌گذاری می‌کنیم (da / de ta / te). در نهایت، پسوند «من» (um/im/m/me) به این ترکیب اضافه می‌شود و شما کلمه زیر را به‌عنوان “من در خدمت شما هستم” خواهید داشت. (Y حائل بین دو حرف صدادار است.)

Hizmet+iniz+de+y+im= Hizmetinizdeyim

منابع تکمیلی و جالب را در برنامه خود قرار دهید

چگونه ترکی یاد بگیریم؟ فیلم ببینید، موزیک ترکی گوش کنید، تاک‌شوهای ترکیه را مورد بررسی قرار دهید، کتاب ترکی بخوانید و یوتیوب و اینستاگرام را برای پیداکردن اینفلوئنسرهای ترک زیر و رو کنید. تجربه ثابت کرده است که هر چه‌قدر زبان‌آموز ثابت‌قدم و مصمم باشد، باز هم احتمال دارد خسته، مضطرب و ناامید ‌شود. ریشه اصلی این احساسات ازدست‌رفتن انگیزه و حس لذت خواهد بود.

یادگیری یک زبان جدید می‌تواند دلهره آور باشد، اما با نگرش خوب و انگیزه بالا، یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌تواند به خاطره ای دل‌انگیز تبدیل شود.
در اینجا ۱۰ نکته برای یادگیری سریع زبان ترکی آورده شده است.

فیلم ببینید

تماشای فیلم به زبان ترکی با زیرنویس ترکی یکی از بهترین راه‌های یادگیری است. نه تنها اصطلاحات روزمره و واژگان جدید را کشف خواهید کرد، بلکه می‌توانید کلمات را همانطور که بازیگران تلفظ می‌کنند بخوانید. راهی ایده‌آل برای آموزش مهارت شنیداری و بهبود لهجه است.

برای اینکه از بروز این احساسات جلوگیری کنید، باید در کنار روند درس‌خواندن سنتی با کتاب و معلم، تفریحتان را هم داشته باشید تا از درس زده نشوید. چه تفریحی بهتر از محتوای ترک‌زبانان که هم خوش آوا است، هم خلاقانه و طنز به‌حساب می‌آید؟ توجه داشته باشید که باید تمام این محتواها را اول با زیرنویس فارسی، سپس با زیرنویس ترکی و در نهایت بدون زیرنویس ببینید تا با ترفند تکرار، تمام نکات در مغزتان حک شوند.

با آهنگ ها یاد بگیرید

درست مانند فیلم‌ها، آهنگ‌ها نیز راهی عالی برای یادگیری ترکی به شیوه‌ مهارت شنیداری هستند. متن‌ها را ترجمه کنید و با هم بخوانید. در نهایت متوجه خواهید شد که آهنگ‌های ترکی مورد علاقه شما در واقع چه معنایی دارند.

بخوانید

مطالعه به زبان ترکی را با داستان‌های کوتاه شروع کنید. داستان‌هایی با جملات کوتاه، واژگان پرکاربرد و ملموس.
مطالعه مجلات را فراموش نکنید. از آنها برای یادگیری واژگان جدید در رابطه با علایق خود استفاده کنید.
کمیک؟ کمیک‌ها روشی بسیار مفید برای یادگیری زبان ترکی هستند، ترکیبی از متن و تصاویر درک و یادگیری زبان ترکی را تسهیل می‌کند.

پارتنر زبان داشته باشید

یک ترک زبان مادری را پیدا کنید که بخواهد زبان مادری شما را یاد بگیرد و بین مکالمات ترکی و فارسی به طور متناوب صحبت کنید. هر دو برنده‌اید!
اگر همسر یا دوست شما نیز در حال یادگیری زبان ترکی است، زمانی که با هم هستید به زبان ترکی صحبت کنید. پیشرفت و سرگرمی تضمین شده است.

از اشتباه کردن نترسید

بسیاری از مردم فقط به این دلیل پیشرفت نمی‌کنند که در آن غوطه ور نمی‌شوند به خصوص وقتی مهارت مکالمه مطرح می شود. از اشتباه کردن نترسید! افرادی که با آنها صحبت می‌کنید با کمال میل شما را اصلاح می‌کنند و به پیشرفت شما کمک می‌کنند.

گوش کنید

فعالانه به صحبت افراد دیگر گوش دهید. توجه کنید که آنها چگونه از عبارات خاصی استفاده می‌کنند و از درخواست توضیح خجالت نکشید. حتی زمانی که مشغول انجام کار دیگری هستید، یک برنامه پادکست ترکی پلی کنید. گوش دادن غیرفعال نیز می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند.

تمرین کنید

از لحظات تنهایی خود برای تکرار کلمات و عباراتی که یاد گرفته‌اید با صدای بلند استفاده کنید. از صحبت کردن با خودتان نترسید تا می‌توانید روی تلفظ خود کار کنید.

یک دوره آموزش زبان ثبت نام کنید

دوره های آموزش زبان ترکی چه به صورت آنلاین باشد و چه به صورت حضوری، می‌تواند راهی عالی برای یادگیری سریع زبان ترکی باشد. مراقب باشید در طول دوره، تمرین و تکرار را فراموش نکنید. برای اطمینان از اینکه چیزهایی را که آموزش دیده‌اید را فراموش نمی کنید، باید به تمرین ادامه دهید.

ثابت قدم باشید

برای یادگیری سریع و کارآمد، باید هر روز تمرین کرد، حتی اگر هر بار فقط پنج دقیقه باشد. خود را کاملا در محیط زبان ترکی قرار دهید.
بهترین راه برای یادگیری مطمئناً از طریق درگیری کامل است. این می‌تواند در ابتدا دلهره آور باشد اما در کمترین زمان ترکی را یاد خواهید گرفت و تجربه‌های فراموش نشدنی را تجربه خواهید کرد. برای جلوگیری از احساس گم شدن کامل، می‌توانید در دوره‌های زبان ویراترکیش ثبت نام کنید. گروه آموزشی ویراترکیش برنامه‌های مناسب برای همه سطوح ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

در نهایت، توجه داشته باشید که حتما باید از منابع معتبر و به‌روز برای یادگیری زبان ترکی استفاده کنید. زبان ترکی بسیار پرجزئیات است و برای یادگیری درست آن باید زمان زیادی را صرف تمرین و تکرار و تحقیق کنید و به معنای واقعی کلمه، هر لحظه را وقف یادگیری ترکی سازید. تمام توجه خود را معطوف یادگیری یک جنبه از زبان، مانند گرامر نکنید؛ یادتان باشد گرامر ابتدایی را برای درک مطلب در اول مسیر یاد بگیرید و سپس بگذارید یادگیری در طول زمان اتفاق بیفتد.

جمع‌بندی

اگر از خودتان می‌پرسید چگونه ترکی یاد بگیریم، یعنی به مرحله‌ای رسیده‌اید که قصد جدی برای شروع یادگیری این زبان را دارید و به‌دنبال منابع، سرفصل‌ها و کلاس‌های آموزش این زبان هستید. بهترین کار، جست‌وجوی منابع مختلف در سطح اینترنت به زبان فارسی و انگلیسی و تعیین‌کردن مسیر یادگیری‌تان است. اما این پروسه می‌تواند بسیار وقت‌گیر و پر اشکال باشد. شما این امکان را دارید تا با مراجعه به متخصصین ویراترکیش، تمام این اطلاعات را با مبلغ مناسبی به‌صورت یکجا دریافت کنید و سریع‌تر و آسان‌تر به هدفتان برسید.

مقالات مرتبط

زبان ترکی چند سطح دارد؟

زبان ترکی استانبولی دارای سطوح مختلفی است که مشخص کننده میزان تسلط افراد است.(سیستم مشترک اروپایی مهارت‌های زبانی) تعریف می‌شوند. CEFR این سطوح بر اساس

کلمات مترادف در ترکی استانبولی

یادگیری کلمات مترادف به شما انعطاف بیشتری در مکالماتتان می‌بخشد و در بیان یک مفهوم می‌توانید بسیار غنی‌تر و بهتر صحبت کنید یا بنویسید. کلمات

چطوری زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

چطور ترکی استانبولی یاد بگیرم؟

کشور ترکیه نه‌تنها یکی از مقاصد تفریحی اصلی ایرانی‌ها است، بلکه یکی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری کشور ما نیز به‌شمار می‌رود و در سال‌های اخیر،

فهرست مقاله

دوره های آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هجده =