چرا زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

مزایای یادگیری ترکی چیست؟

یادگیری زبان جدید مزایای زیادی همچون مهارت ترجمه، همکاری تجاری، اقامت و مهاجرت و… برایتان فراهم می‌کند، بلکه با کمک به کشف بخش‌های جدید جهان و برقراری ارتباط و صحبت با افراد جدید، جهان‌بینی شما را گسترش می‌دهد.

دلایل یادگیری زبان ترکی استانبولی

ممکن است متوجه شده باشید که افرادی که در اطراف شما زبان‌های جدیدی می‌آموزند، بیشترین تمرکز را بر یادگیری زبان‌هایی مانند انگلیسی دارند.اما دلایل بسیار خوبی چه از نظر فرهنگی و چه تاریخی برای یادگیری زبانی مانند ترکی استانبولی وجود دارد. در ادامه به دلایل یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌پردازیم.

  • ارتباطات بین‌المللی
  • همکاری تجاری
  • صنعت توریست ترکیه
  • آشنایی بهتر با تاریخ و فرهنگ ترکیه با یادگیری زبان ترکی
  • تحصیلات، بورسیه و فاند

ارتباطات بین‌المللی

ترکی استانبولی زبان رسمی ترکیه است و در کشورهای دیگر نیز به عنوان زبان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. یادگیری ترکی استانبولی به ایرانی‌ها این امکان را می‌دهد که به بهترین شکل ممکن در ارتباطات بین‌المللی و تجاری با ترکیه و سایر کشورها شرکت کنند.

جز کشور ترکیه، زبان ترکی زبان رسمی در قبرس و قبرس شمالی است. همچنین به‌طور گسترده افراد ترک‌ در کشورهایی مانند: آذربایجان، ایران، یونان و دیگر کشور ها به ترکی و شاخه‌هایی از آن صحبت می‌کنند. برای شروع صحبت با یک فرد ترک زبان می‌توانید از آموزش سلام و احوال پرسی به زبان ترکی استفاده کنید.

همکاری تجاری

ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران و بازار مهمی برای صادرات و واردات کالا و خدمات اقتصادی است. یادگیری ترکی استانبولی به تاجران و کسب وکارهای ایرانی کمک می‌کند تا در مذاکرات تجاری به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

ترکیه در بخش نساجی و صنعتی نقش مهمی دارد. بنابراین، اگر به دنبال تجارت کالاهایی مانند لباس، لوازم خانگی، قطعات خودرو یا در زمینه ساخت‌وساز هستید، یادگیری زبان ترکی بسیار در این زمینه موثر خواهد بود.

این کشور در بخش‌های کشاورزی و خدمات، به‌ویژه در گردشگری و مراقبت‌های بهداشتی بسیار برجسته است و بدین ترتیب به عنوان مکانی عالی برای بیزنس مطرح است.

حتی اگر قصد ندارید وارد بیزنس یا تجارت در ترکیه شوید، یادگیری زبان ترکی که نسبت به زبان انگلیسی کمتر رایج است به شما کمک می‌کند شغل خود را ارتقا دهید و این مهارت شما را از دیگران متمایز می‌کند.

صنعت توریست ترکیه

ترکیه یکی از مقاصد توریستی محبوب برای ایرانی‌ها و دیگر کشور­ها است. یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌تواند به افزایش تجربه گردشگری در ترکیه کمک کند و به ایرانی‌ها این امکان را بدهد که به بهترین شکل ممکن با مردم و فرهنگ ترکیه در ارتباط باشند.

شهر استانبول به‌خودی‌خود مقصد گردشگری بسیار خوبی است که از نظر جغرافیایی هم در اروپا و هم در آسیا قرار دارد. مکان‌های تاریخی چشمگیری همچون ایاصوفیه و برج گالاتا در استانبول است. در همین راستا آموزش ترکی استانبولی در سفر می‌تواند کمک شایانی به شما کند

آشنایی بهتر با تاریخ و فرهنگ ترکیه

آنچه به‌عنوان ترکیه امروزی مطرح است، شاهد رفتن و آمدن بسیاری از تمدن‌ها و امپراتوری‌ها در طول تاریخ بوده است از جمله: امپراتوری‌های یونان باستان، روم، بیزانس، سلجوقی و عثمانی.

هر یک از این تمدن‌ها در فرهنگ امروز ترکیه اثری عظیم بر جای گذاشته‌اند. بنابراین یادگیری زبان ترکی یکی از راه‌های دسترسی و کسب اطلاعات بیشتر از منابع دست اول درباره این تاریخ است. همچنین با فراگیری زبان ترکی، درباره شکل‌گیری جمهوری مدرن ترکیه و تاریخ جدید این کشور نیز از منابع دست اول مطالعه خواهید کرد.

علاوه بر تاریخ، یادگیری زبان ترکی شما را به دنیایی از شاهکارهای ادبی از نویسندگان و شاعرانی مانند اورهان پاموک، الیف شافاک، یاشار کمال، احمد حمدی تانپینار، صباح‌الدین علی، ناظم حکمت و اورهان ولی متصل می‌کند.

بنابراین اگر به تاریخ یا ادبیات علاقه‌مندید، ترکی برایتان باید در فهرست زبان‌ها برای یادگیری باشد!

تحصیلات، بورسیه و فاند: ترکیه دارای دانشگاه‌های برجسته و امکانات تحصیلی مناسبی است.

 یادگیری ترکی استانبولی به ایرانی‌ها این امکان را می‌دهد تا در ترکیه تحصیل کنند و به عنوان دانشجوها یا پژوهشگران در این دانشگاه‌ها فعالیت کنند و بخصوص که تسلط به زبان ترکی (و دریافت مدرک آن یعنی مدرک آزمون تومر) امتیاز ویژه ای برای دریافت فاند (کمک هزینه) کامل خواهد داشت بویژه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی­ ارشد.

مهاجرت به ترکیه

ترکیه در چند سال اخیر بخصوص ۲۰۲۳ شرایط مهاجرت و اقامت ایرانیان و دیگرکشورهای دارای مهاجر را تسهیل کرده است. بعنوان مثال شما می توانید با ۵ سال اقامت در آن کشور، پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. یا شرایط دیگر.

اگر به شهرهای ترکیه سفر کرده باشید خواهید دید که مثلا موقع خرید اگر بفهمند توریست هستید، اجناس را گران تر به شما خواهند فروخت یا در معاملات تجاری، کاری و … اگر ترک زبان باشید فوق العاده مزایای بیشتری دریافت خواهید کرد و یکی از دلایل اصلی آن غیرت ترک­ها روی زبان و فرهنگ خودشان است که در کمتر جایی می بینید!

یادگیری ترکی استانبولی برای ایرانی‌ها می‌تواند در مواقع مختلف مفید و موثر باشد و به افزایش ارتباطات بین‌المللی، تجارت، توریسم، تحصیلات و تبادل فرهنگی کمک کند.

شاخه های مختلفی از زبان ترکی استانبولی وجود دارند چه در ایران و چه در خارج از کشور. اما عمده زبان­آموزان به دنبال یادگیری و آموزش زبان ترکی استانبولی هستند.

 علت این امر آن است که ترکی استانبولی یکی از زبان‌های شاخه جنوب غربی یا گروه اوغوز، زبان‌های ترکی است که ۹۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر در سراسر جهان به عنوان زبان نخست یا دوم با آن سخن می‌گویند.

جغرافیای آن شامل ترکیه و قبرس شمالی و قسمت‌های کوچکی در عراق، یونان، بلغارستان، جمهوری مقدونیه، کوزوو، آلبانی و دیگر قسمت‌های شرقی اروپا را شامل می‌شود.

 سالانه جمعیت بسیاری نیز از ترکیه به غرب اروپا و به ­ویژه آلمان مهاجرت می‌کنند که موجب تکلم ترکی در آن مناطق می‌گردد.

مزایای یادگیری ترکی چیست؟

هرچند تعداد کسانی که به زبان آذری در ایران صحبت می‌کنند زیاد است اما دانستن این برای درک ترکی استانبولی کافی نیست و به همین دلیل بسیاری از متقضیان، ترک‌زبانان ایران هستند که می‌خواهند ترکی استانبولی را هم یاد بگیرند.

 جالب است بدانید که بسیاری از مردم، ترکی را یاد می گیرند تا زبان سریال های ترکی را بفهمند!

گرامر زبان ترکی با زبان انگلیسی کمی متفاوت است، موردی که زبان‌آموزان و مشتاقان را کمی می‌ترساند؛ اما به‌طور کلی، ترکی آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست.

ترکی از الفبای لاتین استفاده می‌کند که الفبای مورد استفاده اکثر زبان‌ها در سراسر جهان است، بنابراین شما مجبور نیستید که الفبای این زبان را به‌طور کامل از ابتدا یاد بگیرید.

زبان ترکی استانبولی جنسیت دستوری ندارد. خطاب کردن آقایان و بانوان در این زبان یکسان است.

ترتیب کلمات در ترکی انعطاف‌پذیر است. تغییر ترتیب ارکان جمله مانند فعل، فاعل، قید و صفت معنای جمله را تغییر نمی‌دهد و این مزیت بسیار بزرگی است.

ترکی قوانین زیادی دارد؛ اما استثنائات آن نیز بسیار کم است. بنابراین، اگر قوانین را یاد بگیرید، تسلط بر زبان ترکی برای شما به‌راحتی آب خوردن است!

مزایای یادگیری ترکی چیست؟

یادگیری یک زبان خارجی مزایای بی‌شماری دارد. اما دلایل زیادی برای یادگیری زبان ترکی وجود دارد. اینها فقط چند مورد از مزایای بسیار یادگیری ترکی است.

شغل خود را ارتقا دهید

 صحبت کردن به زبان دوم در رزومه کاری شما عالی به نظر می‌رسد. شما یک دارایی بزرگ برای هر سیستم کاری محسوب می‌شوید. همچنین شانس دریافت دستمزد بالاتر را خواهید داشت. از آنجایی که زبان ترکی منحصر به فرد است؛ می‌توانید با دانش ترکی خود در محل کارتان برجسته شوید.

به راحتی سفر کنید

 ترکیه کشوری زیبا با فرهنگی غنی است. با بازارهای تاریخی، معماری های اصیل و سواحل خیره کننده، ترکیه را به بهشتی برای علاقمندان فرهنگ و تاریخ تبدیل کرده است. دانستن زبان ترکی در سفرهای شما تفاوت چشمگیری ایجاد می‌کند. بدون شک ارتباط با مردم محلی هر سفر شما را دلنشین‌تر و خاطره انگیزتر خواهد کرد.

مغز خود را تقویت کنید

 افراد دوزبانه شانس بیشتری برای مبارزه با آلزایمر و پیری دارند. بنابراین، برای تقویت حافظه خود، یادگیری زبان ترکی یک تمرین عالی است.

جمع بندی

منابع آنلاین زیادی برای مطالعه و آموزش زبان ترکی استانبولی وجود دارد همانند سایت ویراترکیش! در این مقاله سعی کردیم شما را با فرهنگ کشور ترکیه و اینکه چرا باید زبان ترکی استانبولی را بیاموزیم آشنا کرده و پاسخ‌های روشن و واضحی به سؤال چرا باید زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟ بیان کنیم. امیدواریم با مطالب و نکات ارائه‌شده به جمع‌بندی مناسبی در مورد یادگیری این زبان شیرین رسیده باشید.

مقالات مرتبط

زبان ترکی چند سطح دارد؟

زبان ترکی استانبولی دارای سطوح مختلفی است که مشخص کننده میزان تسلط افراد است.(سیستم مشترک اروپایی مهارت‌های زبانی) تعریف می‌شوند. CEFR این سطوح بر اساس

کلمات مترادف در ترکی استانبولی

یادگیری کلمات مترادف به شما انعطاف بیشتری در مکالماتتان می‌بخشد و در بیان یک مفهوم می‌توانید بسیار غنی‌تر و بهتر صحبت کنید یا بنویسید. کلمات

چطوری زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

چطور ترکی استانبولی یاد بگیرم؟

کشور ترکیه نه‌تنها یکی از مقاصد تفریحی اصلی ایرانی‌ها است، بلکه یکی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری کشور ما نیز به‌شمار می‌رود و در سال‌های اخیر،

فهرست مقاله

دوره های آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =