آزمون تومر چیست؟

در پاسخ به این سوال که آزمون تومر چیست، می‌توان گفت این آزمون مهارت‌های زبان ترکی متقاضیان کار یا تحصیل در ترکیه را می‌سنجد. تومر یک مرکز آموزش وابسته به دانشگاه آنکارا است و می‌خواهد شبیه به مراکز زبان‌شناسی شورای بریتانیا عمل کند. درحال‌حاضر، این مرکز آموزش ۱۱ شعبه در ۷ شهر بزرگ ترکیه دارد و سالانه حدود ۵۵ هزار دانشجو در این آزمون ثبت‌نام می‌کنند. هدف اصلی آزمون تومر همانند آزمون‌های IELTS و TOEFL سنجش میزان تسلط افراد غیربومی در زبان ترکی درنظر گرفته می‌شود. در این مقاله از ویراترکیش تمام موارد به صورت کامل در مورد آزمون تومر بررسی می‌شود.

آزمون تومر ترکیه چیست؟

احتمال دارد بسیاری از افراد اطلاعات دقیقی در این‌باره که آزمون تومر ترکیه چیست نداشته باشند. برای معرفی این آزمون باید آن را یکی از مشهورترین و یکی از پیش‌نیازهای ورود به دانشگاه‌های ترکیه، کار در این کشور یا اخذ تابعیت آن دانست. در واقع قبولی در این آزمون برای ورود به دانشگاه‌هایی که آموزش‌های خود را به زبان ترکی ارائه می‌دهند، ضرورت دارد.

این آزمون توسط دانشگاه آنکارا و به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود. این آزمون از ۶ بخش گوش‌دادن، ساختار، خواندن، تعامل گفتاری، تولید گفتاری، نوشتن تشکیل شده است. حداقل نمره قبولی در این آزمون ۶۰ امتیاز درنظر گرفته می‌شود. زمانی که متقاضیان در این آزمون شرکت می‌کنند، باید حداقل به ۱۰۰ سوال از ۲۴۰ سوال پاسخ دهند و نتایج این آزمون ظرف ۳ تا ۱۵ روز پس از آن اعلام خواهد شد.

اکنون که اطلاعاتی در مورد اینکه آزمون تومر چگونه است، دریافت کرده‌اید، باید بدانید هدف از برگزاری این آزمون، ارزیابی مهارت‌های زبان ترکی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه یا مهاجرت به این کشور خواهد بود. متقاضیان پس از قبولی در این آزمون وارد مرحله بعد می‌شوند. مرحله بعد از آزمون تومر شرکت در ۸۰۰ ساعت کلاس در چهار سطح، برای دریافت مدرک است.

دسته‌بندی مدرک آزمون تومر

افرادی که موفق به قبولی در آزمون تومر می‌شوند، دو نوع مدرک متفاوت دریافت خواهند کرد که شامل دیپلما (Diploma) یا دیپلم و سرتیفیکا (Sertifika) یا گواهینامه می‌شود. اعتبار دیپلما مادام‌العمر خواهد بود و متقاضیانی که مدرک دیپلما دریافت کرده‌اند با یک بار شرکت در این آزمون تسلط آن‌ها به زبان ترکی استانبولی برای همیشه تائید خواهد شد.

مدرک دیپلم تومر برای پذیرش و ادامه تحصیل در تمام دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید است. متقاضیان تحصیل در ترکیه با دریافت پاسخ سوال آزمون tomer چیست، باید حداقل نمره C1 را در این آزمون کسب کنند. درحالی‌که افرادی که مایل به کار در ترکیه هستند، با کسب نمره C2 نیز این امکان را دارند تا در این کشور مشغول به‌کار شوند.

متقاضیانی که موفق به دریافت سرتیفیکا شده‌اند در دو سطح مقدماتی و متوسط مدرک دریافت خواهند کرد. اعتبار سرتیفیکا در سطح مقدماتی ۶ ماه است و متقاضی برای دریافت این مدرک باید حداقل نمره B2 را کسب کنند.

درحالی‌که اعتبار سرتیفیکا در سطح متوسط تا دو سال خواهد بود و افراد پس از کسب نمره B1 موفق به دریافت سرتیفیکا متوسط می‌شوند. البته پس از پایان اعتبار سرتیفیکا، متقاضیان می‌توانند برای تمدید اعتبار آن اقدامات لازم را انجام دهند.

سطح‌های مختلف آزمون تومر

با دریافت اطلاعاتی در مورد اینکه آزمون تومر چیست، لازم است بدانید این آزمون ۶ سطح از A1 تا C1 دارد:

  • افرادی در سطح A1 قرار می‌گیرند که حداقل نمره ۵۰ را کسب کرده‌اند. آن‌ها قادر هستند سوالات ساده را با پاسخ‌های بسیار ساده ارائه دهند و توانایی برقرار ارتباط عمومی را دارند.
  • افرادی که نمره آن‌ها بین ۵۰ تا ۵۹ است در سطح A2 قرار دارند. آن‌ها از دانش ابتدایی زبان ترکی و توانایی صحبت در مورد مباحث قابل پیش‌بینی برخوردار هستند.
  • سطح B1 برای افرادی درنظر گرفته می‌شود که نمره ۶۰ تا ۶۵ را دریافت کرده‌اند. آن‌ها دانش متوسطی از زبان ترکی دارند و برای انجام کارهای شخصی یا برقراری ارتباط در شرایط غیرمنتظره آماده خواهند بود.
  • افرادی در سطح B2 قرار می‌گیرند که نمره بین ۶۶ تا ۷۰ را کسب می‌کنند. آنها دانش خوبی از زبان ترکی دارند و این امکان را دارند تا در مواجهه با شرایط سخت صحبت به‌میان آورند.
  • افرادی که نمره آن‌ها بین ۷۱ تا ۱۰۰ می‌شود در سطح C1 قرار دارند. آن‌ها از دانش بسیار خوبی از زبان ترکی و توانایی صحبت برخوردار هستند.
  • سطح C2 بالاترین سطح در زبان ترکی است که افراد زبان ترکی را مانند زبان ‌مادری خود می‌شناسد.

لیست مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام در آزمون tomer

اکنون که می‌دانید آزمون تومر چیست، باید اطلاعاتی در مورد مدارک لازم برای ثبت‌نام در آزمون تومر کسب کنید. مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون تومر عبارتند از:

  1. دو قطعه عکس پرسنلی از متقاضی
  2. اصل و کپی پاسپورت متقاضی
  3. درصورتی‌که متقاضیان پاسپورت ندارند، می‌توانند ترجمه کارت شناسایی خود را به زبان ترکی ارائه دهند.
  4. پرداخت هزینه آزمون چیزی حدود ۱۵۰ یورو برای نوع دیپلمای آزمون تومر و چیزی حدود ۱۰۰ یورو برای نوع سرتیفیکا آن

مراحل ثبت‌نام در آزمون تومر

احتمال دارد بسیاری از افراد با اطلاع از اینکه آزمون تومر چیست، برای شرکت در این آزمون ترغیب شوند. قبل از هر چیز، افرادی که تمایل پیدا کرده‌اند در این آزمون شرکت کنند، باید زبان ترکی استانبولی را کاملا یاد گرفته باشند. فرق نمی‌کند آن‌ها از کدام روش برای یادگیری زبان ترکی استفاده کرده‌اند.

پس از آن اطلاع از مراحل ثبت‌نام در این آزمون ضروری به‌نظر می‌رسد. افراد پس از جمع‌آوری مدارک مورد نیاز، باید مراحل زیر را درنظر بگیرند:

  1. ثبت‌نام و پرداخت هزینه این آزمون به‌صورت آنلاین انجام خواهد شد.
  2. پس از ثبت‌نام متقاضیان این امکان را دارند تا در آزمون آزمایشی تومر شرکت کنند. شرکت در آزمون آزمایشی پس از تکمیل فرآیند ثبت‌نام برای متقاضیان فعال خواهد شد. متقاضیان می‌توانند یک الی دو روز قبل از آزمون اصلی، آزمون آزمایشی را انجام دهند. به‌طور کلی آزمون اصلی و آزمون آزمایشی تومر به‌صورت آنلاین در دانشگاه آنکارا برگزار می‌شود.

جمع‌بندی

هر کسی که می‌خواهد در ترکیه کار کند، در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل شود یا به هر دلیلی به این کشور مهاجرت کند، باید در آزمون تومر ترکیه شرکت داشته باشد. در پاسخ به این سوال که آزمون تومر چیست، می‌توان گفت این آزمون به‌منظور ارزیابی سطح مهارت زبان ترکی متقاضیان برگزار می‌شود. این آزمون همانند آزمون‌های IELTS و TOEFL است و شرکت‌کنندگان پس از کسب نمره‌های خود در سطح‌های مختلف از A1 تا C2 دسته‌بندی می‌شوند. مراحل ثبت‌نام و شرکت در این آزمون به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد.

مقالات مرتبط

زبان ترکی چند سطح دارد؟

زبان ترکی استانبولی دارای سطوح مختلفی است که مشخص کننده میزان تسلط افراد است.(سیستم مشترک اروپایی مهارت‌های زبانی) تعریف می‌شوند. CEFR این سطوح بر اساس

کلمات مترادف در ترکی استانبولی

یادگیری کلمات مترادف به شما انعطاف بیشتری در مکالماتتان می‌بخشد و در بیان یک مفهوم می‌توانید بسیار غنی‌تر و بهتر صحبت کنید یا بنویسید. کلمات

چطوری زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

چطور ترکی استانبولی یاد بگیرم؟

کشور ترکیه نه‌تنها یکی از مقاصد تفریحی اصلی ایرانی‌ها است، بلکه یکی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری کشور ما نیز به‌شمار می‌رود و در سال‌های اخیر،

فهرست مقاله

دوره های آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شش =