آزمون آنلاین تومر

آزمون تومر (Tomer) یکی از مهم‌ترین آزمون‌های کشور ترکیه جهت بررسی تعیین سطح فرد در زبان ترکی است. درصورتی‌که قصد تحصیل یا کار در این کشور را داشته باشید، نمره تومر شما باید به حد موردنظر دانشگاه یا آفیس مربوطه رسیده باشد. این آزمون بخش‌های پنج دقیقه‌ای برای سنجش مهارت‌های چهارگانه دارد. در ایران، شما می‌توانید آزمون آنلاین تومر را از طریق سیستم شخصی خود انجام دهید یا با مراکز معتبر برای آزمون حضوری تماس بگیرید.

انواع مدرک آزمون بین المللی تومر کدام‌اند؟

نتایج آزمون آنلاین تومر به‌طورکلی به دو نوع تقسیم می‌شود:

گواهی‌نامه تومر Sertifika

این گواهی‌نامه محدودیت اعتبار ۶ ماهه تا دو‌ساله دارد و برای سطوح زبانی A2، B2 و  C1صادر خواهد شد. برای دریافت این گواهی‌نامه باید ۱۰۰ یورو پرداخت کنید.

دیپلما Diploma

دیپلما محدودیت زمانی ندارد و در تمام سطوح زبانی صادر می‌شود؛ البته افرادی که قصد کار یا تحصیل در ترکیه را دارند باید حتما سطح C2 آن را دریافت کرده باشند. هزینه دریافت دیپلما ۱۵۰ یورو خواهد بود.

به‌طورکلی، شما می‌توانید برای اهدافی مانند تعیین سطح، سطح‌بندی و دریافت گواهینامه یا دیپلما در آزمون آنلاین تومر شرکت کنید.

شرایط برگزاری آزمون تومر چیست؟

تومر به‌عنوان یک آزمون بین‌المللی تعیین سطح زبان، مانند آزمون‌های آیلتس و تافل در کشورهای زیادی برگزار می‌شود. ازاین‌رو، شما این امکان را دارید تا در ایران آزمون حضوری تومر را زیر نظر مراکز تاییدشده انجام دهید.

در صورتی‌که قصد شرکت در آزمون با نظارت مستقیم را دارید، می‌توانید به کنسول‌گری ترکیه مراجعه کنید یا با استفاده از ویزای توریستی و در خاک ترکیه آزمون دهید. البته بیشتر افراد گزینه آزمون آنلاین تومر را ترجیح می‌دهند. برای این‌کار، باید به‌صورت تلفنی با مراکز مشخص شده در ایران تماس بگیرید و با ارائه مدارک زیر، ثبت‌نام غیرحضوری را انجام دهید:

  • ایمیل معتبر
  • عکس پرسنلی
  • اسکن صفحه اول پاسپورت

نتیجه این آزمون در عرض ۱۰ تا ۱۴ روز مشخص می‌شود و در صورتی‌که نمره قبولی نیاورده باشید، این امکان را دارید تا دو هفته یا یک ماه بعد دوباره جهت شرکت در آزمون اقدام کنید. هزینه این ثبت‌نام و آزمون ثانویه مشابه آزمون اول است.

آزمون تومر زمان برگزاری خاصی ندارد و شما در ترکیه می‌توانید از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر روز کاری، به دانشگاه آنکارا مراجعه و ثبت‌نام کنید. موسسات در ایران هم زمان مشخصی برای برگزاری ندارند و هر کدام احتمال دارد زمان خاصی را در نظر بگیرند.

محتوای آزمون آنلاین تومر چیست؟

آزمون تومر آنلاین کاملا مشابه حضوری است و هیچ تفاوتی با آن ندارد. به‌طورکلی، آزمون تومر سه سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته دارد که با مدرک‌های A، B و C مشخص می‌شوند. بنابراین داوطلبان می‌توانند بسته به نیاز خود، از منابع مشخصی بهره ببرند تا مدارک موردنظر را به‌دست بیاورند:

سطح A

از افرادی که مدرک سطح A داشته باشند انتظار می‌رود بتوانند نیازهای اصلی و ابتدایی خود را برآورده کنند و در مورد موضوعات ساده و روزمره مکالمه‌های معمولی داشته باشند. این سطح به دو قسمت تقسیم می‌شود. برای A1 باید نمره بین ۲۰ تا ۴۹ و برای A2 باید نمره بین ۵۰ تا ۵۹ را در آزمون آنلاین تومر به‌دست آورید و بخش‌های یک تا ۱۲ کتاب هیتیت یک را مطالعه کرده باشید.

سطح B

دارندگان مدرک B باید بتوانند موضوعات و مطالب پیچیده‌تر و رسمی‌تر را درک کنند. به‌عنوان‌مثال، باید بتوانند اخبار سیاسی و اصطلاحات را متوجه شوند یا در مورد رشته تحصیلی خود توضیح کوتاه، اما تخصصی دهند. مدرک B1 نیازمند نمره بین ۶۰ تا ۶۹ و مدرک B2 نیازمند نمره ۷۰ تا ۷۹ است. مدرک این سطح معادل فصل‌های یک تا ۱۲ کتاب هیتیت ۲ خواهد بود.

سطح C

سطح C آخرین سطح آزمون آنلاین تومر است و دارندگان این مدرک می‌توانند متون پیچیده گرامری را درک و توضیح دهند، در ارتباطات شفاهی و کتبی درصد خطای بسیار پایینی دارند و می‌توانند سریع و شفاف صحبت کنند.

شما این امکان را دارید تا با نمره بین ۸۰ تا ۸۹ مدرک C1 و با نمره بین ۹۰ تا ۱۰۰ مدرک C2 که مدرک نهایی است را دریافت کنید. برای دریافت مدرک این سطح، باید به کتاب هیتیت ۳ مسلط باشید و زبان ترکی را به‌صورت native فراگرفته باشید.

در آزمون تومر آنلاین یا حضوری، مهارت‌های چهارگانه زبانی شما سنجیده خواهند شد که شما برای قبولی، باید حداقل امتیاز را دریافت کنید. به‌طورکلی حداقل امتیازی که برای قبول‌شدن در آزمون تومر دارید ۶۰ است. اما  برای هر کدام از مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و درک مطلب باید حداقل نمره ۱۵ را دریافت کنید.

البته حداقل نمره و سطح مدرک با توجه به دانشگاه یا آفیس موردنظر متغیر است، اما معمولا بیشتر از C1 لازم نخواهد بود.

منابع آزمون آنلاین تومر چیست؟

معتبرترین منابع آزمون تومر سری کتاب‌های Hitit و YediIklim هستند. کتاب هیتیت بسیار تخصصی است و نیاز به حضور معلم دارد، اما کتاب یدی ایکلیم قابلیت خودآموزی را نیز دارد. توجه داشته باشید که منابع خود را باید باتوجه به سطح مدرکی که خواهان آن هستید، انتخاب کنید.

هیتیت معمولا برای سطوح C و یدی ایکلیم و سایرین برای سطوح پایین‌تر مورد مطالعه قرار می‌گیرند. مجموعه کتاب‌های MER نیز بسیار محبوب و کاربردی هستند. شما این امکان را دارید تا جزوه‌های اضافه بر سازمان و نمونه سوالات امتحانات قبلی را از سایت ویراترکیش دریافت کنید تا منابع بیشتری برای تمرین و مطالعه داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم حتما فرهنگ‌نامه زبان استانبولی Büyük Türkçe Sözlük را نیز مطالعه کنید. شما می‌توانید در آزمون‌های ماک یا آزمون شبیه ‌سازی تومر ویراترکیش نیز شرکت داشته باشید تا قبل از شرکت در آزمون اصلی، توانایی خود را بسنجید. تیم ویراترکیش نتایج شما را با کمک معلمان و زبان‌آموزان برتر تحلیل می‌کند و توصیه‌هایی برای بهتر شدنتان ارائه می‌دهد.

چه کسانی باید آزمون تومر دهند؟

اشخاصی که قصد کار، زندگی یا تحصیل در کشور ترکیه را دارند به مدرک تومر نیاز خواهند داشت. جالب است بدانید اگر مشمول دریافت بورسیه شوید. اما مدرک تومر نداشته باشید، بورسیه به شخص دیگری تعلق می‌گیرد. بنابراین اگر قصد جدی برای مهاجرت به ترکیه دارید، حتما باید دریافت مدرک تومر را در اولویت بگذارید.

البته در برخی دانشگاه‌ها، برای افرادی که مدرک تومر ندارند دوره‌های ۶ ماهه تا یک‌ساله زبان ترکی برگزار می‌شود؛ اما بورسیه تعلق نخواهد گرفت. حتی اگر قصد مهاجرت ندارید، شرکت در آزمون آنلاین تومر و داشتن مدرک آن برای شما یک مزیت به‌حساب می‌آید. زیرا با استفاده از آن می‌توانید در شغل‌های زیر مشغول شوید:

  • موسسه اعزام دانشجو به ترکیه
  • موسسات آموزش زبان ترکی
  • سفارت و کنسولگری‌های ترکیه

جمع بندی

نتیجه آزمون آنلاین تومر برای تمام کسانی که قصد کار، تحصیل یا زندگی در کشور ترکیه را دارند بسیار مهم است. این آزمون هزینه‌ای بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ یورو دارد و شما می‌توانید آن را در خانه خود انجام دهید. برای آمادگی این آزمون، مطالعه کتاب‌های Hitit و YediIklim کافی خواهد بود. یعنی با خودخوانی‌ و خودآموزی نیز در این آزمون نمره قابل‌قبولی به‌دست می‌آورید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ویراترکیش در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

زبان ترکی چند سطح دارد؟

زبان ترکی استانبولی دارای سطوح مختلفی است که مشخص کننده میزان تسلط افراد است.(سیستم مشترک اروپایی مهارت‌های زبانی) تعریف می‌شوند. CEFR این سطوح بر اساس

کلمات مترادف در ترکی استانبولی

یادگیری کلمات مترادف به شما انعطاف بیشتری در مکالماتتان می‌بخشد و در بیان یک مفهوم می‌توانید بسیار غنی‌تر و بهتر صحبت کنید یا بنویسید. کلمات

چطوری زبان ترکی استانبولی یاد بگیریم؟

چطور ترکی استانبولی یاد بگیرم؟

کشور ترکیه نه‌تنها یکی از مقاصد تفریحی اصلی ایرانی‌ها است، بلکه یکی از مهم‌ترین طرف‌های تجاری کشور ما نیز به‌شمار می‌رود و در سال‌های اخیر،

فهرست مقاله

دوره های آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 1 =